Random Post: get_results("SELECT ID,post_title,guid FROM $wpdb->posts WHERE post_status= \"publish\" ORDER BY RAND() LIMIT 1"); $p=$post[0]; echo ('' . $p->post_title . ''); ?>
RSS .92| RSS 2.0| ATOM 0.3
  • Home
  • Lenker
  • Om bloggen
  •  

    Neptunseminaret 2011

    Tema for årets Neptunseminar i Bergen (15. februar)  var «Bibliotekets digitale hverdag». Jeg hadde tenkt å tyde notatene mine, og lage en kort oppsummering, men andre har gjort jobben bedre, og jeg lenker heller til Blogg og Bibliotek sine rapporter. Det var mange UBB folk tilstede, så det kan jo kommenteres, eller lages flere blogposter også?

    Ida Aalen – Jeg har Google – hvorfor skal jeg bruke dere?  

    Aalen tipset om programmet RescueTime, som hun brukte for å nekte seg selv tilgang til distraksjonselementer på nettet! Presentasjonen hennes ligger på SlideShare

     Ole Husby – UBIT2010 – Visjoner og virkelighet Presentasjonen hans ligger på GoogleDocs.

    Åke Nygren – Kista Idea Lab – Det nye folkebiblioteket

    Avslutningspanel

    Tomas Espedal var kulturell starter av seminaret, og leste fra boka ”Imot kunsten”. Før opplesningen snakket han også litt om sine erfaringer med bibliotek, og jeg merket meg at han ville ha mer spising, drikking og krangling på slike steder (jeg tror ikke han sa slåssing).

    Og litt i etterkant slenger jeg på en lenke til Anders Ericsons oppsummering hos NBF også:  Bibliotek og student – hvem tilpasser seg hvem?

    Svenn

    3 svar til “Neptunseminaret 2011”

    1. Susanne M. sier:

      Ida Aalen vil hellere tenke enn søke. Søkebiten vil hun helst overlate til systemene. Vel blåøyd og lite vitenskapelig etter mitt syn. Bråmoden for kurs, men hun vil ikke 😉
      Synes ellers at Ida var en inspirerende foredragsholder.

    2. aud g sier:

      Fint å få oppsummering for de av oss som ikke kunne komme!
      Aud

    3. Sigrun Ask sier:

      Kikket på http://www.norskbibliotekforening.no/article.php?id=2587
      Og la merke til følgende passus:

      Kurs med feil timing
      Aalen oppfatter bibliotekarer som ”veldig vennlige”. De tilbyr hjelp og pusher instruksjonsvideoer om bruk av basene. Men studentene føler at det mellom linjene sies og tenkes at ”hadde dere bare tatt kurset vi tilbød dere” og ”hadde dere bare tatt dere sammen!” Men bibliotekarenes kurs er generelle og ikke kontekstuelle. De kommer ikke presis når de trengs og handler ikke om de konkrete utfordringene der og da. Med andre ord ikke når studentene er virkelig motivert for instruksjon.

      … den der synes jeg egentlig traff.

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert.